Mgr. Jan Kolář, Ph.D., psychoterapeut a supervizor Brno
Jsem psychoterapeut s více než 25 lety zkušeností. Nabízím individuální a párovou terapii, supervizi a rozvojové konzultace pro ty, kdo hledají změnu, úlevu, porozumění nebo nový směr.
Věřím v osobní přístup, důvěru a klidný terapeutický vztah. Pracuji s klienty, kteří procházejí těžkým obdobím, ale i s těmi, kteří se chtějí lépe poznat, růst nebo zpracovat nejasný vnitřní neklid.
Psychoterapie není jen o hledání řešení. Někdy je to spíš o vytvoření bezpečného prostoru, kde si člověk může dovolit být tím, kým opravdu je. A právě o to se jako psychoterapeut Brno snažím – být přítomný, respektující a spolehlivý průvodce na této cestě.
O co se opírám
- 12 let univerzitního studia,
- více než 10 let dalšího osobnostního a profesního rozvoje ve výcvicích a kurzech,
- přes 250 hodin supervize vlastní terapeutické a supervizní práce,
- a více než 25 let praxe v oblasti psychoterapie, supervize a vzdělávání dospělých.
Jak pracuji
Věřím, že základem dobré terapie není jen metoda, ale především vztah mezi klientem a terapeutem. Důvěra, respekt a pozorné naslouchání tvoří základ mé práce – ať už se setkáváme osobně v Brně, nebo formou online konzultací.
Každý člověk je jedinečný, stejně jako jeho příběh. Proto nepoužívám jednotný postup, ale přizpůsobuji přístup potřebám a možnostem konkrétního klienta. Jsem zvyklý být oporou v těžkých chvílích i průvodcem na cestě hlubšího sebepoznání.
Při spolupráci nabízím:
jasně vymezený čas, kdy jsem plně přítomen jen pro vás,
kontinuitu, spolehlivost a respekt k dohodnutým cílům,
schopnost rozlišit, kdy pomůže rozhovor – a kdy je zapotřebí spíš mlčet,
případně doporučení další odborné pomoci, pokud to vyžaduje situace.
Etika a důvěra
Jako člen České asociace pro psychoterapii (ČAP) a Českého institutu pro supervizi (ČIS) se řídím jejich etickými kodexy. Diskrétnost a důvěrnost jsou pro mě naprostou samozřejmostí.
Vše, co se v průběhu naší spolupráce objeví, zůstává mezi námi. Výjimku tvoří jen situace stanovené zákonem.
Zdravotní pojišťovny a úhrady
Nejsem poskytovatelem zdravotních služeb, přesto je možné u mě uplatnit preventivní příspěvky několika zdravotních pojišťoven (VZP, ČPZP, OZP, ZP Škoda, ZPMV, RBP). O konkrétních možnostech vás rád informuji při prvním kontaktu.
Potřebujete se dozvědět více o mé odbornosti?
VZDĚLÁNÍ A VÝCVIKY
VÝCVIKY:
2012 – 2016: Výcvik v integrované supervizi akreditovaný Evropskou asociací pro supervizi a koučink (EASC). Český institut pro supervizi (ČIS), Praha. 652 hodin.
2010 – 2011: Řízení a supervize – výcvikový program. Absolvované moduly: Úvod do řízení a supervize, Manažerské dovednosti – celkem 160 hodin. Akreditovaný certifikát. Remedium Praha o.p.s., Praha.
1999 – 2003: Sebezkušenostní výcvik v psychoterapii (integrativní psychoterapie typu SUR vycházející z dynamické a interpersonální psychoterapie dle pojetí H. S. Sullivana). Akreditace pro oblast zdravotnictví a školství. Skálův Institut, Praha. 696 hodin.
VZDĚLÁNÍ:
2005 – 2012: Doktorské studium oboru Pedagogika – studijní profilace: Andragogika. Filozofická fakulta Masarykovy univerzity. Brno.
2003 – 2006: Magisterské studium oboru Sociální politika a sociální práce – studijní profilace: Personální management a organizační rozvoj. Fakulta sociálních studií Masarykovy univerzity – nedokončeno z časových důvodů. Brno.
2003 – 2005: Magisterské studium oboru Pedagogika – studijní profilace: Andragogika. Filozofická fakulta Masarykovy univerzity. Brno.
2000 – 2003: Bakalářské studium oboru Sociální pedagogika a poradenství. Filozofická fakulta Masarykovy univerzity. Brno.
KURZY (Výběr):
2005: Trénink programu Cope – strukturovaný program primární prevence sociálně patologických jevů (východiskem individuální teorie osobnosti A. Adlera v pojetí R. Dreikurse a principy „terapie realitou“ W. Glasera). Osvědčení. MŠMT a P-centrum Olomouc. Olomouc. 50 hodin.
2000: Kurz supervize pro streetworkery. Osvědčení. Open society fund, ČAS, Sociálně právní institut Most. Praha. 70 hodin.
1999 – 2001: Dlouhodobý kurz „Drogové závislosti“. Osvědčení. Institut postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví, Subkatedra návykových nemocí. Praha. 140 hodin.
PRAXE
2003 – dosud: Psychoterapeut, lektor, supervizor Brno a online. Freelance: Individuální, párová a skupinová psychoterapie. Případová, týmová supervize a supervize řízení (oblast školství, sociální péče, zdravotnictví, managementu). Organizace a realizace sebezkušenostních a interaktivních vzdělávacích seminářů a kurzů pro několik desítek subjektů z firemní, veřejné a neziskové sféry. Témata: Osobnostně sociální rozvoj, práce se skupinou a klientem, vedení lidí, rozvoj „soft skills“ a další oblasti aplikované psychologie a pedagogiky. Organizace a realizace AC/DC, teambuildingových akcí. Od roku 2015 zázemí privátní praxe.
2016 – 2024: Personální ředitel. Lidl Česká republika s.r.o
Kompletní zastřešení oblastí náboru, vzdělávání a rozvoje, péče o zaměstnance a personální administrativy logistického centra (cca. 2500 zaměstnanců).
2005 – 2015: Vysokoškolský pedagog, vedoucí lektor. Masarykova univerzita: Filozofická fakulta a Fakulta sportovních studií.
Vyučující předmětů a kurzů zaměřených zejména na osobnostně sociální rozvoj, práci se skupinou a klientem, práci s reflexí, rozvoj „soft skills“ a další oblasti aplikované psychologie a pedagogiky. Tvorba, realizace a evaluace dlouhodobých vzdělávacích programů pro studenty i praktiky – zejména psychology, pedagogy, sociální pracovníky a učitele. Rozsáhlá publikační činnost (autor a spoluautor skript, učebnic a monografií).
2006 – 2014: Vedoucí Akademického centra osobnostního rozvoje. Masarykova univerzita: Filozofická fakulta.
Zakladatel a vedoucí samostatného pracoviště realizujícího odborný a na praxi orientovaný výcvik budoucích psychologů, pedagogů, sociálních pracovníků a učitelů.
2005 – 2006: Odborný pracovník Akademického centra poradenství a supervize. Masarykova univerzita: Psychologický ústav Filozofické fakulty.
Tvorba, realizace a evaluace dlouhodobých vzdělávacích programů pro studenty psychologie, pedagogiky a sociální pedagogiky a poradenství.
1998 – 2003: Sociální pracovník, psychoterapeut. Občanské sdružení Světlo a Kappa Help – centrum sociální prevence.
Přímá terapeutická a poradenská práce s klienty krizového centra a jejich blízkými (rodina, partneři, škola apod.). Příprava, realizace a evaluace preventivních programů. Vedení týmu.
PUBLIKACE
ODBORNÉ KNIHY:
KOLÁŘ, Jan. Práce s reflexí u lektorů osobnostně sociálního rozvoje. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 260 s.
KAPITOLY V ODBORNÝCH KNIHÁCH:
NEHYBA, Jan, Jan KOLÁŘ, Michal DUBEC, Vladimír SMÉKAL, Karla BRÜCKNEROVÁ, Ludmila MUCHOVÁ, Dana MOREE, Jan VANĚK, Petr SVOJANOVSKÝ, Kateřina LOJDOVÁ a Jiří MAREŠ. Reflexe mezi lavicemi a katedrou. Brno: Masarykova univerzita, 2014. 117 s.
NEHYBA, Jan, Bohumíra LAZAROVÁ, David A. KOLB, Fred A. J. KORTHAGEN, David BOUD, Peter JARVIS, Jennifer A. MOON, Jan KOLÁŘ, Saša DOBROVOLNÁ, Jakub ŠVEC a Josef VALENTA. Reflexe v procesu učení. Desetkrát stejně a přece jinak… Brno: Masarykova univerzita, 2014. Ukázka z knihy zde.
MOON, Jennifer Ann, Michal DIVIŠ, Jan KOLÁŘ, Vít DOČEKAL, Josef VALENTA, Hana KASÍKOVÁ, Hana HORKÁ, Veronika RODRIGUEZOVÁ, Karla BRÜCKNEROVÁ a Michal DUBEC. Krajinou zkušenostně reflektivního učení. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 118 s.
ČLÁNKY VE SBORNÍCÍCH A ODBORNÝCH ČASOPISECH:
NEHYBA, Jan a Jan KOLÁŘ. Proces učení ve skupinových reflexích u lektorů osobnostně sociálního rozvoje. In XXI. konference České asociace pedagogického výzkumu Efektivita vzdělávání v proměnách společnosti. 2013.
KOLÁŘ, Jan a Jan NEHYBA. Zpráva z konference Zkušenost-reflexe-učení. Pedagogická orientace, Brno: Česká pedagogická společnost, 2013, roč. 23, č. 2, s. 270-272.
KOLÁŘ, Jan a Jan NEHYBA. Group reflection in lecturers of personal and social development. The Journal of sports medicine and physical fitness, Italy (Torino): International Federation of Sports Medic, 2012, Volume 52, No. 6, Suppl 1, s. 7-8.
KOLÁŘ, J.; NEHYBA, J.; LAZAROVÁ, B. Proces zkušenostně reflektivního učení v pojetí lektorů osobnostně sociálního rozvoje. In Sborník příspěvků 20. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. Praha: Univerzita Karlova, 2012.
KOLÁŘ, J.; NEHYBA, J.; LAZAROVÁ, B. Odraz sociálně-kognitivních teorií v činnosti lektorů pracujících se skupinou. In Sborník příspěvků 20. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. Praha: Univerzita Karlova, 2012.
KOLÁŘ, J.; NEHYBA, J.; LAZAROVÁ, B. Osobnostně sociální rozvoj – o významu pojmu optikou pedagogického diskursu. In T. Janík, P. Knecht, S. Šebestová. 19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. Brno: Masarykova univerzita, 2011. od s. 349-355, 7 s.
NEHYBA, J.; KOLÁŘ, J.; HAK, M. Reflexe a její podoba v procesu učení a osobnostně sociálním rozvoji. In T. Janík, P. Knecht, S. Šebestová. 19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. Brno: Masarykova univerzita, 2011. od s. 356-361, 6 s.
KOLÁŘ, J.; LAZAROVÁ, B.; NEHYBA, J. Zkušenostně reflektivní učení v přípravě studentů pomáhajících profesí. In Teaching Psychology 2011.
KOLÁŘ, J.; NEHYBA, J.; LAZAROVÁ, B.; KNOTOVÁ, D. Zkušenostně reflektivní učení ve vzdělávání (nejen) sociálních pedagogů. In Bargel, Miroslav; Jarosz, Ewa; Jůzl, Miloslav. Sociální pedagogika v souvislostech globální krize. Sborník příspěvků z mezinárodní konference. Brno: Institut mezioborových studií, 2011. od s. 141-147, 7 s.
KOLÁŘ, J.; NEHYBA, J. Soft skills jako součást osobnostně sociálního rozvoje v informační a knihovnické profesi. Ikaros [online], roč. 14, č. 9, 2010, 5 s.
DOLEŽALOVÁ, I.; KOLÁŘ, J. Zpráva o vzniku Akademického centra rozvoje soft skills v Brně. Ikaros [online], 13, 9, 2 s. 2009.
KOLÁŘ, J.; LAZAROVÁ, B. K sobě, k druhým, k profesi. Teorie, programy a metody osobnostního a sociálního rozvoje pedagogických pracovníků. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 133+79el.
BRÜCKNEROVÁ, K.; KOLÁŘ, J. Akademické centrum osobnostního rozvoje – hledání možností realizace osobnostní přípravy v rámci vysokoškolské přípravy pedagogických pracovníků. In Interakcia učitela a študenta v procese vysokoškolskej výučby. Trnava: Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave, 2007. od s. 78-82, 182 s.
LAZAROVÁ, B.; KOLÁŘ, J. Osobnostní příprava studentů pedagogických oborů. In Knotová, Dana – Hloušková, Lenka – Zavadilová, Kateřina. Trendy v přípravě pedagogických pracovníků. Brno: Konvoj, 2007. od s. 170-177, 201 s.
KOLÁŘ, J.; SOJÁK, P. Občanské sdružení Educatio – postaru, a přece jinak. Gymnasion – časopis pro zážitkovou pedagogiku, Praha: Prázdninová škola Lipnice, 6, od s. 75-78, 148 s. 2006.
KOLÁŘ, J. Rozvoj osobnostní kompetence budoucích pedagogů – nová cesta ke starému cíli? In Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity. Řada pedagogická. U 10. Brno: FF MU, 2005. od s. 155-163, 190 s.
KOLÁŘ, J. Využití psychoterapie v přípravě budoucích učitelů. In Absolventské teoretické práce frekventantů V. Komunity Skálova institutu Sebezkušenostního pětiletého psychoterapeut. výcviku ve skupinové psychoterapii. Praha: Skálův institut, 2004. od s. 74-78, 252 s.
KOLÁŘ, J. Programy s uživateli drog – realita či vize? Sociální práce/ Sociálna práca, Brno: ASVSP, 2004, 2, od s. 121-137, 171 s. 2004.
KOLÁŘ, J. Terénní programy s uživateli drog – druhá strana mince. In Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity. Řada pedagogická. U 9. Brno: FF MU, 2004. od s. 185-192, 208 s.
REDAKČNÍ ČINNOST:
2007 – 2009: Redaktor časopisu Gymnasion – časopisu pro zážitkovou pedagogiku, rubrika Aplikace.
ČLENSTVÍ V ODBORNÝCH SPOLEČNOSTECH
DALŠÍ ODBORNÁ ČINNOST
2014: Organizace odborné konference Zkušenost-reflexe-učení v pedagogické teorii a praxi. Filozofická fakulta MU. Brno. Účast Freda Korthagena.
2013: Organizace odborné konference Zkušenost-reflexe-učení. Filozofická fakulta MU. Brno. Účast Jennifer Moon.
od 2012: Hodnotitel individuálních projektů národních ve 3. a 4. prioritní ose Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost (MŠMT).
2011 – 2014: Evropský sociální fond OP VK. Individuální grantový projekt Zkušenostní a reflektivní učení – podpora profesní přípravy studentů. Reg. č. CZ.1.07/2.2.00/15.0202. Hlavní řešitel projektu.
2011 – 2014: Evropský sociální fond OP VK. Individuální grantový projekt Zkušenostní učení pro praxi – podpora odborné přípravy stávajících/budoucích učitelů. Reg. č. CZ.1.07/2.2.00/18.0004. Hlavní řešitel projektu.
od 2009: Zpravodaj a člen Grémia zpravodajů prioritní osy 2. Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost (MŠMT).
od 2009: Hodnotitel individuálních projektů Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost (MŠMT).
2009 – 2012: Evropský sociální fond OP VK. Individuální grantový projekt Softskills v programu Informačních studií a knihovnictví – podpora uplatnění absolventů. Reg. č. CZ.1.07/2.2.00/07.0058. Hlavní řešitel projektu – do roku 2011.
2008 – 2010: Projekt evaluace programu Mládež v akci – člen mezinárodní expertní skupiny.
2008: Organizace odborné konference K sobě, k druhým, k profesi. Teorie, programy a metody osobnostního a sociálního rozvoje. Filozofická fakulta MU. Brno.
od 2008: Hodnotitel individuálních a grantových projektů Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost (MPSV).
2006 – 2008: Evropský sociální fond OP RLZ. Grantový projekt Zkvalitnění vzdělávání a odborné přípravy studentů pedagogiky a sociální pedagogiky a poradenství-posílení osobnostní kompetence absolventů. Reg. č. CZ.04.1.03/3.2.15.2/0221. Hlavní řešitel projektu.
2006: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Projekt Vytvoření návrhu strategie operačních programů v gesci MŠMT pro období 2007-2013. Spoluřešitel projektu.
2003 – 2008: Zakladatel, člen výkonného výboru a lektor o. s. EDUCATIO (institut osobnostní výchovy a vzdělávání v pedagogických a jiných pomáhajících profesích). Brno.