Supervize

Supervize Brno a okolí – prostor pro růst, reflexi a podporu

Supervize patří k užitečným nástrojům profesionální podpory pracovníků. Nabízí příležitost vnímat a reflektovat vlastní práci a vztahy, hledat a nacházet nová řešení rozmanitých profesních situací apod.

Nabízím ji ve své ordinaci v Brně všem profesionálům, kterým může být užitečná. Nejvíce patrně pracovníkům působících v oblasti pomáhajících profesí, pro něž je dnes už supervize běžnou součástí jejich řemesla (psychologovépsychoterapeutiučitelévychovatelésociální pracovníci atd.) v širokém spektru oblastí jejich působení (školství, zdravotnictví, sociální služby apod.).

Zaměřuji se rovněž na studenty relevantních oborů nebo frekventanty psychoterapeutických výcviků, kteří se na profesionální dráhu teprve připravují.

V neposlední řadě věnuji pozornost vedoucím pracovníkům a manažerům napříč rezorty a institucemi, kteří nesou odpovědnost za směřování týmů, nastavování procesů i každodenní rozhodování, a zároveň často zůstávají ve své roli osamoceni. I pro ně může být supervize Brno místem pro ujasnění vlastní pozice, posílení vnitřní opory a prostor pro nadhled i sdílení.

Ilustrační obrázek do sekce supervize Brno

Supervize Brno - Co je a není supervize

Přestože se situace v tuzemské „supervizní džungli“ postupně zlepšuje, panuje okolo termínu supervize  stále celá řada nejasností a zmatků. K těm nejčastěji se objevujícím patří časté zaměňování supervize s jinými formami vnější podpory pracovníků – např. metodickým vedením či mentoringem (jak to dělat), koučinkem (jak posílit výkon), facilitací (jak usnadnit dosažení cíle), a v některých případech rovněž psychoterapií a poradenstvím.

Jakkoli křehké a laickým okem obtížně zachytitelné hranice mezi těmito přístupy a metodami jsou (nehledě na jejich dílčí průniky a přesahy), o to více pozornosti se vyplatí věnovat vyjasnění očekávání, které od „supervize“ jednotlivec, tým či organizace má, stejně jako volbě osoby supervizora, jenž se musí umět dokázat v mantinelech zvolené metody či přístupu udržet (supervizní výcvik akreditovaný oborovou autoritou by měl být proto samozřejmou součástí jeho profesní výbavy).

Jak uvádí Kinkor s Bašteckou (2009), sama supervize usiluje prostřednictvím promýšlení pracovních vztahů, cílů a procesů především o posílení schopnosti reflexe a sebereflexe pracovníků, a to v zájmu zvýšení kvality a efektivity jejich práce, růstu pracovní spokojenosti a předcházení profesního vyhoření. Primárním ohniskem zájmu supervize však zůstávají zejména zájmy o blaho klientů.

Ilustrační obrázek do stránky supervize Brno

Supervize Brno – Co nabízím?

• Supervize případová – zaměřuje se na konkrétní případ a způsoby práce s klientem či klienty a probíhá buď individuálně, nebo ve skupině (např. pro pracovníky jednoho oddělení).

• Supervize týmová – zaměřuje se na témata vyplývající ze vzájemného působení členů týmu (např. komunikace, spolupráce, týmové role, organizace práce, vztahové napětí a konflikty, cíle a vize, …).

• Supervize řízení – zaměřuje se na organizační strukturu, systémové vazby v organizaci, styly řízení, způsoby motivace podřízených apod. Určena vedoucím pracovníkům a probíhá buď individuálně, nebo ve skupině.

Zájemcům o individuální formy supervize (případové a řízení) a skupinám do cca osmi osob mohu nabídnout zázemí mé privátní praxe v centru Brna, za týmy nicméně obvykle spíše dojíždím.

Supervize Brno - Jak pracuji?

Konkrétní pojetí mé práce vychází především z mých dosavadních zkušeností (případová práce s klienty, skupinová práce a práce s reflexí, manažerské zkušenosti – téměř 20 let vedení týmů, posledních 9 let v roli personálního ředitele v nadnárodní korporaci), výcviků a dalšího odborného vzdělání, které jsem v minulosti absolvoval – viz záložka O mně. V oblasti supervize jde zejména o výcvik v integrované supervizi, jenž aktuálně dokončuji u Českého institutu pro supervizi (ČIS). Pracuji proto pod supervizí supervize a namísto certifikátu se na vyžádání prokazuji indexem.

Důležitou součástí mé supervizní práce je vytváření bezpečné a podpůrné atmosféry, ve které je možné otevřeně sdílet nejistoty, přemýšlet o vlastní roli, pojmenovat vnitřní dilemata a hledat novou orientaci. Věřím, že supervize není kontrolní mechanismus, ale především prostor pro profesní růst, podporu a regeneraci.

Supervizní služby poskytuji na základě kontraktu – dohody projednané a následně dodržované všemi zainteresovanými stranami (vzory např. zde). Jde o standardní postup přispívající k tvorbě bezpečného prostředí a posílení vzájemné důvěry. Více informací o obvyklém průběhu supervize v intencích integrovaného pojetí naleznete např. v textu zde.Jsem členem Českého institutu pro supervizi (ČIS) a řídím se jeho etickým kodexem, resp. etickým kodexem Evropské asociace pro supervizi a koučink (EASC), který aktuálně patří k nejvíce respektovaným světovým standardům supervizní práce.