Vzdělávání a rozvoj Brno – pro lídry, odborníky i veřejnost

Vzdělávání a rozvoj Brno - Jaká témata nabízím?
Rozvoj vedoucích pracovníků a manažerů
HR strategie, organizační kultura, onboarding, účinný a efektivní nábor, péče o lidi, hodnocení a motivace, způsoby a nástroje řízení lidí aj.
Rozvoj lektorských dovedností
Příprava lektorů, práce se skupinou a skupinovou dynamikou, práce s reflexí, psychologické a didaktické aspekty procesu učení, zkušenostně reflektivní učení, osobnostně sociální rozvoj – teorie, metody, techniky, příprava zážitkových kurzů apod.
Rozvoj komunikačních dovedností
Analýza vlastního komunikačního stylu, nácvik asertivního chování, umění konstruktivní zpětné vazby, účelné a efektivní řešení konfliktů a emočně vypjatých situací, prevence a zvládání komunikačních faulů, práce s agresí či manipulací atd.
Práce v týmu
Diagnostika a reflexe týmových rolí, rozvoj spolupráce a sociální kreativity, postupy pro sestavení funkčního týmu, práce s týmem a pracovní skupinou, fáze vývoje týmu apod.
Sebepoznání a sebereflexe
Analýza vnitřních zdrojů, motivace k jednání, identifikace silných a slabých stránek, reflexe hodnot, osobního přesvědčení, vnímaného poslání, vlastní identity apod.
Time management a sebeorganizace
Práce s časem a životními (pracovními) prioritami, psychohygiena, zvládání stresu, multitasking atd.
Pro koho jsou učena?
vedoucím pracovníkům a manažerům, kteří nesou odpovědnost za směřování týmů a nastavování procesů
pracovníkům pomáhajících profesí, jako jsou psychologové, terapeuti, sociální pracovníci nebo pedagogové
studentům těchto oborů a frekventantům psychoterapeutických výcviků
široké veřejnosti se zájmem o osobnostní a sociální rozvoj
Jakou mají podobu?
jednorázové workshopy a semináře
dlouhodobé vzdělávací programy (cykly)
konzultace k rozvoji konkrétní organizace nebo týmu
přednášky a vystoupení na odborných i veřejných akcích
Vzdělávání realizuji prezenčně v Brně, po dohodě kdekoliv v ČR, nebo online.
Můj přístup k lektorské práci
Vedu rozvojové a vzdělávací programy s respektem k potřebám účastníků i organizací. Ať už jde o studenty, odborníky nebo manažery, stavím svou práci na několika pevných pilířích:
Zaměřeno na smysl a potřeby
Na začátku vždy zjišťuji očekávání a motivaci všech stran. Společně si vyjasníme cíle, formu a metody – žádné instantní „kurzy pro všechny“, ale obsah na míru.
Promyšlená dramaturgie
Každý program má jasnou strukturu, která respektuje principy učení, psychologii účastníků i praktické potřeby. I krátká školení připravuji poctivě a s rozmyslem.
Ověřený obsah
Opírám se o vědu a vlastní praxi. Učím jen to, co jsem si sám prožil a co obstálo v terénu – žádné mýty, zjednodušení nebo „motivační omáčka“.
Dialog a zapojení
Programy stavím na interakci a společném myšlení. Aktivní účast je pro mě přirozenou součástí procesu učení – pokud to situace umožňuje, pracujeme ve skupinách.
Rovnocenný vztah
Tvořím bezpečný a přívětivý prostor. Komunikuji otevřeně, s respektem a se zájmem o to, co do procesu vnášejí sami účastníci.
Humor a zážitek
Vím, že učení se nejlépe daří, když nechybí emoce a lehkost. Využívám hry, energizéry i zážitkové metody, které přinášejí radost i hlubší porozumění.
Reflexe jako klíč
Důsledně podporuji přemýšlení o získaných podnětech. Reflexe pomáhá nejen tomu, co si myslet, ale hlavně jak přemýšlet – a to přináší trvalou změnu.
Více o mém přístupu najdete také v jedné kapitole knihy Reflexe v procesu učení. Desetkrát stejně a přece jinak…
Vzdělávání a rozvoj Brno - Co mám jako lektor za sebou?
Lektorské práci se s různou mírou intenzity věnuji od roku 1998. Začínal jsem v oblasti školství, kde jsem připravoval a realizoval programy pro žáky a studenty – od adaptačních kurzů přes primární prevenci sociálně patologických jevů až po lekce osobnostní a sociální výchovy.
Od roku 2003 jsem postupně přesouval těžiště své práce k rozvoji odborníků z pomáhajících profesí – učitelů, sociálních pracovníků, psychologů či vychovatelů. Věnoval jsem se zejména tématům sebereflexe, práce se skupinou a zážitkové pedagogiky. Ve stejném roce jsem začal také vyučovat na Vyšší odborné škole sociálně právní a na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity.
Postupně jsem své zkušenosti začal rozšiřovat i do oblasti firemního vzdělávání a rozvoje týmů – podílel jsem se na desítkách kurzů zaměřených na týmovou dynamiku, rozvoj měkkých dovedností, realizaci assessment a development center nebo podporu leadershipu.
Od roku 2005 jsem jako lektor realizoval stovky vzdělávacích aktivit pro studenty i odborníky na několika fakultách Masarykovy univerzity, ale také pro organizace z firemní, veřejné i neziskové sféry – od škol, sociálních odborů a center volného času až po korporáty v oblasti služeb, obchodu nebo energetiky.
V posledních letech propojuji svou psychoterapeutickou a supervizní odbornost s praktickými zkušenostmi z vrcholového vedení firem a organizací. Silněji se zaměřuji na leadership, týmovou kulturu, odolnost a změnové procesy. Vedoucím pracovníkům pomáhám zvládat zodpovědnost, tlak i osamělost, které jsou s jejich rolí často spojeny.
Současně se věnuji výzkumu, publikování a odbornému psaní – jsem autorem jedné a spoluautorem tří dalších knih zaměřených na psychologii procesů učení a práci s klienty.